اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین

سیستم تعلیق خودروهای سنگین چگونه کار می کند؟

مقدمه

وسایل نقلیه سنگین، مانند کامیون ها و اتوبوس ها، سیستم های تعلیق پیچیده ای دارند که برای تحمل بارهای سنگین و زمین های ناهمواری که در جاده ها با آن مواجه می شوند، طراحی شده اند. این سیستم‌ های تعلیق از چندین قطعه مختلف تشکیل شده‌اند که با هم کار می‌ کنند تا سواری نرمی را برای خودرو و سرنشینان آن فراهم کنند. ریش تریلی یکی از مهمترین قطعه های به کار رفته در خودروهای سنگین می باشد. در این مقاله درباره نحوه کار و اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین توضیح می دهیم.

سیستم تعلیق خودرو چیست

خودروهای مدرن عجایب واقعی مهندسی هستند. آن ها متکی به اجزای متعدد و سیستم های مکانیکی هستند که با هم کار می کنند تا عملکرد صاف و ایمن را برای ماشین های سنگین تضمین کنند. در حالی که اکثر مردم اطلاعات اندکی در مورد سیستم فرمان، چرخ ها و ترمز اتومبیل خود دارند و بسیاری از افراد آشنایی با سیستم تعلیق خودرو را ندارند.

سیستم تعلیق خودرو یک شبکه محافظ  است که اجزای ضربه‌ گیر آن فنرها و دمپرها هستند. این سیستم با جذب انرژی ناشی از دست اندازها در جاده و سایر ضربه های جنبشی به راننده این اطمینان را می دهد که مشکلی پیش نخواهد آمد و به راحتی حرکت کند.

سیستم تعلیق خودرو چیست

سیستم تعلیق خودروهای سنگین چگونه کار می کند؟

هزاران سال پیش اختراع چرخ شیوه و زندگی ما را تغییر داد. امروزه سیستم تعلیق بادی به طور ویژه بر نحوه سازماندهی حمل و نقل تاثیر می گذارد، این سیستم در هنگام بارگیری باعث ایجاد استحکام و پایداری در خودروهای سنگین می شود.

سیستم تعلیق با یک پایه ثابت بر روی شاسی نصب شده است. در طرف دیگر محور اکسل بالن های بادی را می بینید. وقتی این بالن ها فشار هوا را دریافت می کنند، تریلر به سمت بالا حرکت می کند. معمولا سیستم تعلیق ماشین های سنگین بر روی بیش از یک محور اکسل قرار گرفته است. این محورها همگی به هم متصل هستند، بنابراین وزن یکسانی را تحمل می کنند.

 سیستم تعلیق خودروهای سنگین به عنوان اولین نقطه بارگیری عمل می کند، که مرکز تئوری سه محور چرخ ها می باشد یا به عبارت دیگر میانگین موقعیت بین محورهاست. دومین نقطه بارگیری میل ریش یا اتصال بین کامیون و تریلر می باشد.

برخلاف میل ریش تریلر سیستم تعلیق بادی انعطاف پذیر است و با بلند کردن آخرین محور تریلر می تواند نقطه بار را به سمت جلو انتقال دهد و کمک می کند وزن در تریلر تقسیم شود. با بلند کردن اولین محور نقطه ثقل بار را به عقب انتقال می دهد که مقداری از وزن را به سمت جلو توزیع می کند، این کار باعث صرفه جویی در لاستیک ها و لنت های ترمز در خالی بودن تریلر می شود و در بارگیری کشش بیشتری می دهد.

دو نوع کمک فنر اصلی هیدرولیک و هوا در سیستم تعلیق خودروهای سنگین استفاده می شود. کمک فنرهای هیدرولیک از پیستون و روغن برای کاهش حرکات سیستم تعلیق استفاده می کنند، در حالی که کمک فنرهای هوا از هوای فشرده برای انجام همین کار استفاده می کنند.

اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین

اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین

اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین از چهار جزء مهم تشکیل شده است که جداگانه در این مقاله آن ها را شرح می دهیم:

  1. فنر
  2. کمک فنر
  3. نوار تثبیت
  4. بازوی کنترل فرمان و تعلیق

فنر

اولین اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین، فنر است. فنرها برای تحمل وزن وسیله نقلیه، بار آن و جذب ضربه از سطح جاده استفاده می شوند. دو نوع اصلی از فنرها در سیستم تعلیق خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرند: فنرهای برگ و فنرهای سیم پیچ.

فنرهای برگ از چندین لایه از صفحات فولادی مسطح تشکیل شده اند که روی هم قرار گرفته اند. این نوع قطعه معمولاً در سیستم تعلیق عقب وسایل نقلیه سنگین استفاده می شوند، زیرا قادر به تحمل بارهای سنگین و سواری نرم هستند. از طرف دیگر فنرهای مارپیچ از یک سیم پیچ فولادی تشکیل شده اند، آن ها معمولاً در سیستم تعلیق جلوی وسایل نقلیه سنگین استفاده می شوند.

کمک فنر

یکی دیگر از اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین، کمک فنر است. کمک فنرها برای کاهش ارتعاشات و حرکات سیستم تعلیق خودرو استفاده می شود و به پایداری و کنترل خودرو کمک می کند. دو نوع کمک فنر اصلی در سیستم تعلیق خودروهای سنگین استفاده می شود: هیدرولیک و هوا. کمک فنرهای هیدرولیک از پیستون و روغن برای کاهش حرکات سیستم تعلیق استفاده می کنند، در حالی که کمک فنرهای هوا از هوای فشرده برای انجام همین کار استفاده خواهند کرد. کمک فنرهای هوا معمولاً در وسایل نقلیه سنگین استفاده می شوند، زیرا دوام بیشتری دارند و نسبت به کمک فنرهای هیدرولیک نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

کمک فنر

نوار تثبیت

یکی دیگر از اجزای مهم سیستم تعلیق خودروهای سنگین، نوار تثبیت کننده است. میله تثبیت کننده که به عنوان میله ضد نوسان نیز شناخته می شود، میله ای است که در دو طرف خودرو به سیستم تعلیق متصل می شود. این قطعه کمک می کند تا میزان حرکت پهلو به پهلو یا تاب خوردن بدنه خودرو کاهش یابد و ثبات و هندلینگ آن بهبود یابد. برخی از سیستم های تعلیق خودروهای سنگین از یک میله تثبیت کننده استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر بسته به اندازه و وزن خودرو از دو یا بیشتر استفاده می کنند.

بازوی کنترل فرمان و تعلیق

در نهایت، آخرین جزء سیستم تعلیق خودروهای سنگین، بازوی کنترل فرمان و تعلیق است. این قطعه مکانیزم فرمان را به سیستم تعلیق متصل می کند و به خودرو اجازه می دهد بچرخد و جهت را تغییر دهد. این امر یک پیوند چرخشی است که بند فرمان را به قاب خودرو متصل می کند. بازوی کنترل، چرخ را در موقعیت صحیح نگه می دارد و به آن اجازه می دهد تا زمانی که خودرو از روی دست اندازها در جاده عبور می کند، بالا و پایین حرکت کند.

برای خرید قطعات یدکی ماشین های سنگین از جمله قفل پیم تریلی، پایه ریش، ریش کمر شکن، ریش تریلر، روکش تفلون ریش و … از محصولات ما دیدن بفرمایید با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت در خدمت مشتریان خود هستیم. همچنین یکی از محصولات پر فروش ما ریش تریلی می باشد به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که این قطعه دارد طرفداران زیادی بین رانندگان خودروهای سنگین پیدا کرده است. مشاورین ما پاسخگوی سوالات شما هستند، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

سیستم‌های تعلیق خودروهای سنگین از چندین جزء مختلف تشکیل شده‌اند که با هم کار می‌ کنند تا سواری نرمی را برای خودرو و سرنشینان آن فراهم کنند. فنر، کمک فنر، میله تثبیت کننده و بازوی کنترل فرمان و تعلیق همگی اجزای حیاتی سیستم تعلیق خودروی سنگین هستند که نقش مهمی در پایداری، هندلینگ و راحتی سواری خودرو دارند. درک انواع مختلف اجزای سیستم تعلیق خودروهای سنگین و نحوه عملکرد آن ها می تواند به اطمینان از ایمن و قابل اعتماد بودن وسایل نقلیه سنگین در جاده کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *